MOTORCYKEL

Klargøring af din gademotorcykel

Inden du tager afted på trackday skal du se din motorcykel efter. Er du vant til at pille ved din mc, kan du sikkert klare det meste selv. Men er der nogle ting som du er usikker på, er det en god ide at ofre en time hos mekanikkeren. Det er ikke kun din egen sikkerhed du gambler med, men også de andres på banen.

Lygter, bliklys og bremselys

Alle lys og lygter skal afdækkes med tape. Afdækningen sørger for at dine medkørere ikke blive forvirrede, når du bruger bremselyset eller hvis du kommer til at tænde bliklyset midt i et sving eller på langsiden. Hvis det er muligt kan man ydermere fjerne sikringen til lyset og helt slukke dette. Når lygter tapes til undgås også ”glasstumper” på banen ved et evt styrt.
Det kan ligefrem være en god ide at fjerne sikringen til forlygten, da nogle modeller kan have tendens til at blive så varme at tapen brænder fast på glasset.

Kølervæske

Vær OBS på at man på nogle baner ikke må kører med almindelig kølervæske på motorcyklen, idet evt væsketab på banen vil udgøre en sikkerhedsrisiko. Kølervæsken er en glykolholdig væske som er ”fedtet” og derved virker som olie på kørebanen. Kølervæsken udskiftes med almindelig destilleret vand. Husk at skifte tilbage til kølervæske, når du kommer hjem fra din trackdaytur.

Spørg din kursusudbyder hvis du er i tvivl.

Sidespejle

Sidespejlene skal som minimum afblændes, men dog helst demonteres når du kører på banen. Du skal holde fokus fremad på banen og ikke koncentrere dig om hvem der ligger bag dig.

Læs mere om dette under opførsel & regler på banen.

Regulering af dæktryk

Når du kører på banen bruger du mere af din dækflade end når du kører på vej. Derved bliver dækkene varmere og trykket stiger i dækket. Et højere tryk i dækket påvirker vejgrebet så det reelt bliver mindre. Man kan derfor med fordel nedregulere trykket for at udjævne dette. Vent dog med dette indtil du har talt med nogle af de erfarne kørere / instruktører på trackdayarrangementet.

Støj- begrænsning

Har du en udstødning på som larmer, skal du huske at sætte en DB killer i den eller skifte til din orginale potte. På mange baner er der en støjgrænse på 95-98 DB. Det er surt at blive pillet ud arrangementet bare fordi din mc har en sprød lyd.

Speedo

Det kan være en god ide at tape dit speedo over. Det kan virke distraherende at holde øje med farten. Hold hellere øje med hvornår du skal skifte gear og “føl” farten. En gearindikator kan til gengæld være en god investering, derved kan man inddele sin kørsel i 1-6 trin og evt. let vælge et andet gear næste gang man tager samme sving og prøve sig frem.

God teknisk stand – Tjekliste


 Vask motorcyklen så den er ren
 Bremseskiver og bremseklodser er “lovlige”
 Dæk er “lovlige”, husk dæk slides mere på bane, så minimum 2-3mm ved start (slicks er tilladt)
 Efterfylde koblingsvæske og bremsevæske
 Efterfylde olie
 Efterspænde div bolte og skruer (Hjulaksel, kædestrammer osv., intet må side løst)
 Kæden er strammet efter producentens anvisning
 Afmonteret evt. topbox og tasker
 Sikre dig at motor og bevægelige dele (oliefilter, bundprop, forgafler, affjedring mv) ikke har brud eller lækager
 Fodhviler, bremse/koblings-greb samt styr/clipon må ikke have været beskadiget, dette kan medføre metaltræthed og være farligt

ER DIN MC I GOD TEKNISK STAND?

Det gælder om at din mc er i god teknisk stand, så du kan få mest mulig køretid på banen. Det ville jo være ærgeligt hvis du kun fik en enkelt omgang på banen fordi du ikke havde brugt lidt tid på din MC inden afgang.
Se tjekliste for god teknisk stand nederst under “Need to do” fanen

VIDSTE DU DET?

Er dækkene varme?

Hvis du ikke har dækvarmere, så betyder det at dækket skal varmes op, dette tager typisk to runder. HUSK, det kræver friktion for at varme dækkene. Kun gennem hård nedbremsning, nedlægning i svingene og acceleration opnås ønskede driftstemperatur. Dækvarmere kan være en god investering, forvarmede dæk er ikke blot sikrere, men slides heller ikke så hurtigt.