RYTTERGÅRDEN - Styrtteknikker

I SAMARBEJDE MED

TEKNIKKER DER KAN HJÆLPE DIG SIKKERT IGENNEM ET STYRT

Det største tjeneste man kan gøre sig selv er at erkende og acceptere, at styrt kan ske for alle, især for dem der skubber til deres grænser.

Og mens frygten for styrt bør banlyses fra din tankegang, er der ting man bør tænke over igennem et styrt, der kan redde en fra unødvendig skade.

Selvom det ikke er helt så enkelt at koordinere, kan man selv træffe foranstaltninger ved et styrt der kan holde en så sikker som muligt…

Giv slip på din MC

Motorcykler er tunge og producerer en hel del mere kinetisk energi end du gør, hvilket er hovedårsagen til at hvis du ikke bliver afskilt fra din cykel ved selve styrtet, bør du søge for at være så langt væk fra den som muligt.

Cyklen kommer mere end sandsynligt til at kurer længere end du, så forsøger man at holde fast resulterer det kun i at man selv vil kurer denne ekstra afstand også. Og det man ønsker er at bremse så hurtigt, som det er ansvarligt.

En anden grund, du ikke ønsker at holde på din motorcykel, er fordi at motorcykler har en tendens til at vende og rulle, og hvis du hænger på når det sker, risikere du at følge med rundt.

Forsøg ikke at bremse dit fald

Hvis du er på vej ned, så prøv at gøre en bevidst indsats for ikke at strække dine arme eller ben at afbløde faldet, da dette kun vil betyde mere at din krops vægt kommer til at belaste en meget lille del af dig, dvs dit håndled, i stedet for at blive spredt ud over mere af din krop.

Slap af!

En stiv krop vil have højere risiko for skade, fordi der ikke er mulighed for at fordele kraften fra slaget mod asfalten / jorden sammenlignet med en slap krop.

Prøv dit bedste for at forblive afslappet, næsten som en kludedukke. Denne teknik kombineret med den rustning der er indbygget i din beskyttelsesudstyr vil reducere chancerne for skader.

Fuld stop før du rejser dig

At styrte med 150 km/t betyder, at når du når 20-30 km/t vil det føles som om det går langsomt, og selvom Usain Bolt kan løbe omkring 40 km/t, kan du ikke, og slet ikke i læderdragt!

Vent til du er kommet til et fuld stop før du forsøger at få dig op da det ellers med stor sandsynlighed vil resultere i at du vælter og slår dig yderligere.

Vær OBS igennem styrtet

Dette kan være en hård nød at knække givet den hastighed hvormed styrt typisk sker, men forsøg at være opmærksomme på, hvad der sker, og hvor du er på vej hen.

Du kunne være på vej mod en høj kurve, og hvis du ser det kommer, har du en chance for bedre at positionere dig til at surfe over den og forhindre den i at stoppe dig fra at blive fanget og bliver sendt tumblende videre.

Spred dig uden at være for stiv

Jo mere af en der er i kontakt med jorden, jo hurtigere kommer man ned i fart.

Mens man holder sig afslappet, bør man sprede sig selv for at få så meget kontakt med jorden som muligt. Dette vil betyde, at man bremse hurtigere, og også at man vil sprede belastningen på tværs af forskellige områder og reducere varme, der genereres som følge heraf.

Hvis man kan få dig selv om på ryggen er det endnu bedre. At have en rygbeskytter vil yderligere at fordele belastningen og giver et ekstra lag beskyttelse mod gennemslid.

Hvis man stadig er på banen når man "stopper", skal man undgå at undvige trafikken!

Hvis man ender med at tumble et godt stykke vej ned af banen vil man uden tvivl være bekymret om, hvad der kommer bag en. Så finder man sig selv i at befinde sig mig på kørebanen, så prøv ikke at undvige trafik og satse på at ramme et “hul” i trafikken for at løbe ud til siden.

Modkørende kørere ved ikke, hvilke vej man vil løbe, og man kan ikke vide hvilken vej de andre kørere vil forsøge at undvige, så at holde sig stationær er faktisk den sikreste fremgangsmåde, indtil der er total fri bane.

EN ARTIKEL I SAMARBEJDE MED