ARRANGØR - Zenergy Racing

https://www.facebook.com/groups/111353628946094
5/5

Lav en anmeldelse

Læs anmeldelserne her på siden

Klasser

Gul klasse – ny på bane

For dig med ingen eller begrænset erfaring med trackdaykørsel. I gul klasse er der masterkørsel efter ønske/behov.

Blå klasse – øvet

For dig der har været på bane før, kan lide at holde gas på og ikke er bange for en god nedlægning på cyklen.

Rød klasse – erfaren

For dig der kan lide at presse dig selv, forbedre dine omgangstider og ikke er bange for tæt og hurtig kørsel.

Sort klasse – racer

For dig med hardcore race erfaring.

Zenergy Racing

Tlf.:

+45 27217111

Instruktør:

JA

Fotoservice:

Spørg

Løbsarrangør:

JA

Forplejning:

Nej

Målgruppe:

Alle

dB grænse:

Skiftende

MC-transport:

Spørg

Hjemmeside:

OM Zenergy Racing

Er du klar til at opleve den ultimative kombination af Zen og energi på MC? Så er du kommet til det rigtige sted. Hos ZENERGY Racing kommer du ”in the zone” med fuld fart og fuld kontrol. Men pas på – det er ekstremt vanedannende!

Udover banetid tilbydes blandt andet dækservice, fotoservice, optimal klasseinddeling via transpondertidtagning og ikke mindst råhygge og selskab af massevis af fantastiske mennesker.

Zenergy’s trackdays er for alle motorcyklister, der er interesserede i en fantastisk oplevelse som stensikkert flytter grænser og gør dig til en skarpere og mere sikker motorcyklist. Dette være sig nyudklækkede gadekørere, der gerne vil teste deres maskine og sig selv under sikre og forudsigelige forhold, den voksende skare af trackday junkies over til garvede road racere, der er ude efter at skære de næste tiendedele af deres omgangstider.

KILDE: www.zenergyracing.dk

Information til dig med ingen eller begrænset baneerfaring

Den laveste klasse hos Zenergy Racing er “Gul”. I gul klasse er der fri kørsel samtidig med instruktørkørsel.
Der må overhales og der er ingen krav til at man skal kører med masterkører/instruktør. Det anbefales dog kraftigt at kører med masterkører hvis man har ingen eller begrænset baneerfaring.

LØBS BESKRIVELSE

Zenergy Challenge

Til de fleste af Zenergy’s arrangementer afvikles løb under vores løbsserie Zenergy Challenge. At køre løb, er det ultimative kick og en fantastisk lejlighed til at blive endnu dygtigere til at kontrollere sig selv og sin MC.

Man behøver ikke at have DMU licens for at deltage i løbene og løbene er åbne for alle, der har opnået en vis erfaring med banekørsel.

For Zenergy Challenge 2021 gælder for både stor MC og Supermoto & Mini, at man skal være indskrevet som deltager i løbsserien for at få point og altså at få en placering i årsresultatet. Indskrivning i løbsserien koster 300 dkk. Køber man en Speedpakke, indeholder den indskrivning i løbsserien.

Er man ikke indskrevet i løbsserien, deltager man bare som gæstekører til de enkelte arrangementer og man kan stadig vinde pokaler til de enkelte arrangementer/løb.

Til Supermoto & Mini gives der pokaler for samlet resultat henover over weekenden. Til klasser med mere end 10 tilmeldte (inkl. gæstekørere) 14 dage inden arrangementets start gives pokaler til Top-5 og til klasser med 3-5 tilmeldte (inkl. gæstekørere) 14 dage inden arrangementets start gives pokaler til Top-3.

Til MC trackdays gives der pokaler til Top-3 i løbsklasserne efter hvert løb.

Der er i alt planlagt 21 løb til Supermoto & Mini og kun de 18 bedste løbsresultater vil tælle med i serien. For Zenergy Challenge til MC trackdays er der planlagt 8 løb som alle tæller i serien.

Serietilmelding er mulig frem til starten af næstsidste arrangement, dog får man kun point fremadrettet efter tilmelding.

Løbsklasser til MC trackdays

Der åbnes 6 løbsklasser under Zenergy Challenge til vores MC trackdays:

  • Supersport (trackday og rookie kørere, men ingen A-licens)
  • Superbike (trackday og rookie kørere, men ingen A-licens)
  • Pro Supersport (kørere med A-licens eller oprykket fra Supersport/Superbike i Zenergy Challenge)
  • Pro Superbike (kørere med A-licens eller oprykket fra Supersport/Superbike i Zenergy Challenge)
  • Supersport 300
  • Moto 4½

Supersport og Superbike kørere der i løbet af en sæson har opnået tre top-3 placeringer eller to top-2 placeringer (i resultat inkl. gæstekørere), oprykkes den efterfølgende sæson. Kan man generelt køre omgangstider inden for 10 % af de hurtigste, kan man selv anmode om at blive rykket op.

Supersport og Pro Supersport

  • 4 cyl med ≤ 636 cc
  • 3 cyl med ≤ 675 cc
  • 2 cyl med ≤ 750 cc,
  • Plus Moto 3, minus Moto 4½ og Supersport 300

Superbike og Pro Superbike

  • 4 cyl med > 636 cc
  • 3 cyl med > 675 cc
  • 2 cyl med > 750 cc

Supersport 300

  • Yamaha YZF-R3
  • Kawasaki Ninja 300/400
  • KTM 390
  • Honda CBR500R

Moto 4½

  • 4-takt ≤ 450 cc
  • 2-takt ≤ 250 cc
  • Minus Supersport 300 og Moto 3

Løbsklasser til Supermoto og Mini trackdays

Der åbnes 12 løbsklasser til vores Supermoto og Mini trackdays:

  • Mikro
  • Mini Rookie
  • Mini GP 1
  • Mini GP 2
  • Pitbike
  • Duke 200
  • Honda CRF150
  • Minimotard Open
  • Scooter Supersport
  • Scooter Open
  • Supermini
  • Supermoto

Løbsklasser, hvor der ikke er mindst 3 serietilmeldinger eller 5 deltagere (inkl. gæstekørere) tilmeldt senest 2 uger inden sæsonens første arrangement i Danmark vil blive lukket, lagt sammen med en anden klasse eller samlet i opsamlingsklasse der kan oprettes ved behov.

Mikro

  • Max 10 år inden for indeværende år
  • 2-takt max. 70 cc, fx KTM SX50, SX65, Polini X1/X3 og Husqvarna SM50
  • 4-takt max 110 cc, fx Honda NSF100 og Ohvale 110

Mini Rookie

  • Første race sæson på 2 hjul uafhængigt af alder eller max 13 år inden for indeværende sæson.
  • Maskinkrav som for miniklasserne, dog undtaget Supermini.

Mini GP 1

  • Kåbecykel
  • 2-takt; max 83 cc
  • 4-takt; max 125 cc
  • 10, 12 og 17" hjul

Mini GP 2

  • Kåbecykel
  • 4-takt; 126 cc - 190 cc (med mulighed for dispensation op til 223 cc, for fx Mir 220)
  • 2-takt; 83 cc - 87 cc
  • 10, 12 og 17" hjul

Pitbike

  • Olie/luftkølet motor
  • Max 170 cc
  • 2 ventiler
  • Ingen modifikationer i motor
  • Ingen 2-taktmaskiner

Duke 200

  • KTM Duke 200
  • Ingen modifikationer i motor

CRF150 

  • Honda CRF150R
  • Ingen modifikationer i motor

Mini Motard Open

  • Olie/luftkølet motor; 171-201 cc og max 30mm karburator
  • 4-takt vandkølet max 170 cc
  • 2-takt max 87cc

Scooter Supersport

  • 2-takt scootere der fra fabrikken har 50 cc og som er tunet op til max 75 cc
  • 2-takt scootere med 125 cc – 180 cc og samme cc som fra fabrikken
  • 4-takt scootere med max 250 cc

Scooter Open

  • 2-takt scootere der fra fabrikken har 50 cc, og som er tunet op til 76 cc -125 cc.

Supermini

  • Alt der er for stort til de andre miniklasser og som forsvarligt kan deltage sammen med andre minicykler, dog kun 1 cylinder og 4-takt max 400 cc, 2-takt max 150 cc, og ikke Supermoto og Moto 3.

Supermoto

  • 16”, 16,5” eller 17 ” hjul
  • 4-takt, 250 cc – 600 cc
  • 2-takt, 125 cc – 300 cc

Har man en cykel der falder uden for klasserne, men som forsvarligt kan køres på banen, kan man deltage i løbene, men får ingen pokaler og point. Har man en cykel der ligger på grænsen kan der evt. dispenseres.

Kvalifikation

For at undgå lapninger og få mere tæt race, laves startopstillinger til løbene laves ofte uden hensyntagen til løbsklasserne, dvs. de forskellige løbsklasser blandes, men der gives point i de respektive løbsklasser til resultatet. Er man ikke kvallet ind til A-løbet kan man altså kun vinde sin løbsklasse, såfremt ingen andre kørere fra samme løbsklasse fuldfører A-løbet. Specielt på store baner vil A og B-løbet dog iblandt bliver erstattet af et løb for de hurtigste 600 cc kørere og et løb for de hurtigste 1000 cc. Vi afvikler generelt så mange løb at langt hovedparten af dem der har lyst til at deltage, faktisk kan være med. Dvs. at man ikke skal have den store erfaring for at kunne være med i det langsomste løb.

Typisk vil startopstillingerne til løbet laves efter tiderne sat i dagens første 2-3 pas og ofte også tiderne sat den foregående dag, inkl. tiderne fra evt. løb.  Dette vil blive meddelt til førermødet og evt. i tidsplanen. I sjældne tilfælde kan der forekomme ændringer i løbet af dagen, og her vil der blive informeret over højtaleranlæg, opslag ved kontoret og evt. via mail/Facebook.

Skulle en kører have misset sine kvalifikationspas, fx pga. teknisk defekt, kan der gives dispensation til at denne kører starter bagerst i det løb han normalt ville starte i. En kører der på denne måde rykkes foran andre kørere, der har sat en kvalifikationstid, vil dog blive taget ud af løbsresultatet. For at få en startplads uden at have kørt kvalifikationen, skal køreren henvende sig til tidtagningen inden kvalifikationspassene er afviklet og altså inden startopstillingen laves.

Løbets start

Typisk laves højtaleropråb hhv. 5 og 2 minutter inden gaten/pitudkørslen åbnes og igen når pitudkørslen åbnes. Dette sker på det tidspunkt, der er angivet i tidsplanen og pitudkørslen holdes åben i 2 minutter. Når en kører er kørt ind på banen, køres sighting lap, dvs. køreren kører en omgang på banen og finder derefter sin startposition på startgridden. Det er vigtigt at have orienteret sig om sin startposition inden man begiver sig ud på sighting lap, således at man hurtigt kan finde sin plads på startgridden. I sidste sving inden startgridden vises gult flag og på målstregen viser en official stillestående rødt flag.

Når alle kørere er på plads på startgridden køres der én warm-up lap. Denne startes rækkevis ved at en official - den såkaldte starter - løber ned igennem startrækkerne svingene med rødt flag. Rækkerne starter enkeltvis når starteren har passeret rækken. Skulle der være kørere der ikke har nået sighting lap, kan disse starte warm-up lap fra pitudkørslen, når feltet har passeret pitudkørslen og op til 30 sekunder herefter. Igen vises gult flag i sidste sving inden startgridden og på målstregen viser en official stillestående rødt flag.

Når alle kørere har kørt warm-up lap og fundet deres startposition på startgridden, går official med det røde flag ud til siden og peger på startlyset. Herefter tændes det røde startlys og starten går efter 2-5 sek ved at startlyset slukkes igen. På visse baner kan der være afvigelser i startproceduren, fx ved at der tændes grønt lys efter at det røde lys er slukket. I sådanne tilfælde gælder det fortsat at starten går når det røde lys slukker og der vil blive orienteret om evt. afvigelser fra den normale startprocedure til førermødet.

Som alternativ til lysstart, kan der i visse tilfælde anvendes flagstart. Her holder en official flaget vandret med flagdugen foldet op. Når alle kørere er på plads, foldes flagdugen langsomt ned. Efter 2 - 5 sek. udløses starten ved at flaget bevæges hurtigt opad.

Når starten går, er det vigtigt at huske på at løbet ikke vindes i hverken sving 1 eller 2. Det er typisk trangt i sving 1, så vær meget forsigtig med at foretage pludselige linjeskift og den slags.

Tyvstart på 10 sek idømmes såfremt forakslen har passeret den markering der viser startrækkens placering før det røde lys slukkes.

Når feltet har placeret pitudkørslen, åbnes denne for kørere der ikke har deltaget i warm-up lap.

Det er ikke tilladt at skifte motorcykel under løbet.

Løbets afslutning og resultat

Løbet afsluttes ved at det ternede flag vises ved mållinjen. Det ternede flag vises først til den førende kører og herefter til alle andre kørere, dvs. løbet er slut for alle, også dem der måtte være en omgang bagud.

Det ternede flag vises enten efter et forudbestemt antal omgange eller efter et forudbestemt antal minutter + 1 eller 2 omgange.

For at tælle med i løbsresultatet og de dertilhørende points, skal løbet fuldføres ved at målstregen passeres senest 3 minutter efter den førende kører. Endvidere skal man have tilbagelagt mindst 3/4 af distancen (omgangene) kørt af den førende kører.

I tilfælde af dødt løb mellem to kørere, afgør hurtigste omgangstid.

Hvis et løb afbrydes og ikke kan genstartes, gælder resultatet fra omgangen inden løbet blev afbrudt. Skulle løbet blive afbrudt inden første omgang er gennemført, giver startopstillingen resultatet. I begge tilfælde gives fulde point. Kørere der ikke stadig konkurrerer når det røde flag sættes, bliver ikke klassificeret.

Hvis et løb bliver afbrudt og kan genstartes, anvendes den oprindelige startopstilling. Resultatet fra det afbrudte løb anvendes ikke. Kørere der ikke stadig konkurrerede, da det røde flag blev sat, kan ikke deltage i genstarten.

I udgangspunktet afvikles alle løb som wet race, dvs. de stoppes ikke pga. regn. Hvis det skønnes nødvendigt, kan de dog blive flaget af førtidigt (uden genstart).

Der gives point til top-15 i hver løbsklasse (hhv. 25-20-16-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 point). Såfremt løbsklasserne har kørt blandet, vil det ofte være således at placeringerne i løbsklasserne vil være fordelt over forskellige løb. Fx kan de 6 hurtigste Superbike kørere have deltaget i Sprint race A, og de næste 9 Superbike kørere kan have deltaget i Sprint race B.

Pokaler og præmier for årsresultat i 2021

For Zenergy Challenge til MC trackdays gælder det i 2021, at man for at få en placering i årsresultatet, skal være indskrevet i serien som deltager. Der gives pokaler til Top-10 i de respektive klasser. For så vidt angår Pro-Superbike og Pro-Supersport gives yderligere præmier i form af gavekort til Top-10:

Nr 1    5000 DKK

Nr 2    4000 DKK

Nr 3    3000 DKK

Nr 4    2000 DKK

Nr 5    1500 DKK

Nr 6    1000 DKK

Nr 7    900 DKK

Nr 8    800 DKK

Nr 9    700 DKK

Nr 10  600 DKK

Gavekortene er personlige og kan kun anvendes i den efterfølgende sæson.

For Zenergy Challenge til Supermoto og mini trackdays gælder det ligeledes i 2021, at man for at få en placering i årsresultatet skal have været indskrevet som deltager. Der gives pokaler til Top-10 i de respektive klasser.

25/4/2024 til
28/4/2024
24/5/2024 til
26/5/2024
7/6/2024 til
9/6/2024
2/8/2024 til
4/8/2024

Anmeldelser

{{ reviewsTotal }} Review
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}