Om RR

Hvad er road racing, trackdays & banedage?

Road Racing er en motorsport, der foregår på lukkede asfaltbaner. Der er klasser til enhver med benzin i blodet, og der er noget for alle niveauer. De mindste klasser kaldes “Mini Road Racing” og omfatter scooter, pocketbike, mini-moto og mini-RoadRacing. Selvom Mini Road Racing typisk køres af unge kørere, er det også voksne velkomne.

De større klasser kaldes “Road Racing” og er typiske for at køre på 14 år og derover eller for dem, der allerede har erfaring med motorcykler på gadeplan.

Uanset alder og erfaring kan alle realisere drømmen om at køre på en rigtig bane som en “rigtig” racerkører.

På en trackday har du en unik mulighed for at få styr på dine evner og din motorcykel under kontrolleret forhold.

Alle mc typer kan bruges

Selvom nogle mener, at touring-motorcykler og dirtbikes ikke hører til på racerbanen, er det ikke nødvendigvis sandt. Faktisk er alle typer af motorcykler velkomne til at deltage i et trackday-arrangement. Men det er vigtigt at påpege, at touring-motorcykler og dirtbikes hurtigt når deres maksimale potentiale på racerbanen. Hvis du vil prøvekræfter med racerkørsel, så er en sportmotorcykel eller en supermoto det oplagte førstevalg for en sjov og spændende trackday-oplevelse.

Det kræver minimum af forberedelse

Selvom det kan virke overvældende at starte på en racerbane for første gang, er det faktisk ikke så krævende som det måske ser ud til. Som nybegynder er det vigtigt at have den rette information og vejledning for at komme godt i gang. Hos TrackdayGuiden har vi samlet alt den nødvendige information, som du som nybegynder har brug for, herunder information om kurser, motorcykler, beklædning og meget mere. Vi har også samlet en række gode råd og grundlæggende regler, som du skal kende, når du kører på banen. Så med den rette forberedelse og vores hjælp, kan du nemt og sikkert starte din trackday-oplevelse.

Selvom trackdaykørsel betegnes som en "ekstremsport", er det faktisk sikrere at køre friskt på en bane end på offentlige veje. Trackdays afvikles under kontrollerede og sikre forhold, og der er altid kvalificeret redningspersonale til stede. På den måde kan du få en adrenalinpumpende oplevelse på en tryg måde.

Mere motorkraft betyder ikke nødvendigvis at du er hurtigere. Tværtimod, som begynder har man hænderne fulde, bare ved at holde idealkurvene rundt på banen. Mere motorkraft medfører næsten altid at maskinen bliver sværre at kontrollere!

HVORDAN AFVIKLES EN TYPISK TRACKDAY?

Ræs for alle! Hobby kørere, amatører og de professionelle

Da trackdays oftest starter fra morgenstunden for at udnytte dagen, kan det anbefales at man overnatter i ryttergården eller i umiddelbar nærhed (hvis der er langt til banen). Man møder på banen om morgenen, hvor der startes med et teknisk kontrol af din mc. Det er vigtigt, at alle cykler, som kører på banen, er sikkerhedsmæssigt helt i orden. (Se evt. tjeklisten under Motorcykel.) Dæk, bremser og støddæmpere skal være i orden – og løstsiddende dele eller lækage er selvfølgelig absolut forbudt.

Efter teknisk kontrol vil der blive indkaldt til informationsmøde af den pågældende arrangør, et såkaldt “føremøde”. På føremødet vil dagens deltagere blive orienteret om regler og opførsel på banen og i ryttergården.

På trackdays tilbydes deltagerne oftest instruktør i større eller mindre grad. Deltagere inddeles i grupper efter evne og hver gruppe kører på banen i 15-20 minutter af gange. Formen af instruktion variere fra arrangør til arrangør. fra one2one feedback og instruktion i placering på cykel og kørebanen, til decideret kursusform hvor ideallinier og køreteknik gennemgås og praktisk kørsel øves i ryttergården inden deltagerer slippes løs på banen.

*pas: Et “pas” er et udtryk for den tid man kører på banen, i mellem hvert pas kan man hvile ud, imens de øvrige grupper kører.

Du har lysten til at prøve at køre på bane og afprøve din mc´s og egne evner. Uanset din erfaring på landevejen vil vi anbefale de trackday ydbydere, som kan tilbyde specielle begynder kurser, kombineret med banekørsel. Læs mere..

Du har som minimum en almindelig mc at køre på. Det er lige meget om den er med eller uden afgift. Nogle arrangører giver ligefrem rabat på dine trackdays, såfremt du medbringer en MC med afgift. Så hvad venter du på ? Læs mere..

Kører du mc i forvejen, bør du have den beklædning, der skal til for at køre på bane. Du skal bruge jakke, bukser, støvler, hjelm, handsker og rygskjold. Læs mere..

En banedag i Danmark eller Sverige incl. kørsel frem og tilbage kan du få for under 2.000 kr. Ønsker du rigtig et ”weekend ophold” med både begynder kursus og efterfølgende banedag(e), skal du regne med en pris på 3-5.000 kr. Se oversigt over kurser & banedage
Læs mere..

Kan du svare JA til de 4 spørgsmål er du godt på vej til nogle fantastiske oplevelser. Find information på TrackdayGuiden og bliv klædt på til dine første banedage. Har du nogle spørgsmål, så er du velkommen til at kontakte os.
Dick Peters
Trackdayguiden.dk

VIDSTE DU DET?

Ud-på-siden kørsel

Det er ikke uden god grund at hænge på siden af MC´en rundt i kurven. Ud-på-sidenkørsel skaber et lavere tyngdepunkt, cyklen kræver mindre hældning og dermed giver højere sving hastigheder og overskud. Plus det giver meget bedre fornemmelse for hældningen. Hvordan gør man det? I alt sin enkelthed: Sæt dig ned, før nedbremsning med kun én balde på sædet. I et venstresving, den venstre balle til venstre og omvendt. Knæ udstragt og “rid” på kurven. På et tidspunkt, vil du føle en blid strøg af knæet på asfalten. Dette er ikke grænsen – der er stadig meget mere at give af. Det er vigtigt igennem hele kurven at kigge så langt frem på banen som muligt. Find din egen stil eller efterlign andre til du finder teknikken.