OPFØRSEL OG REGLER
Om man er nybegyndere eller erfaren, så kommer alle til trackdays, for at køre på bane og have det sjovt, ikke for at “vinde”. Hold fast i den overbevisning, så kan alle køre sikkert rundt på banen med god ro i maven.
Hver mand, sit tempo.
Ved trackdays bliver alle kørere sat i grupper efter evne. Det betyder, at det kun køre kørere sammen på banen, der evner nogenlunde samme hastigheder. Dette øger køreglæde hos den enkelte og opretholder samtidig sikkerheden for alle deltagere.
Opdelingen i grupper baseres på selvevaluering eller på den enkeltes hurtigste omgangstid, på pågældende bane. De fleste arrangører har timing system med transponder, der hjælper med fleksibelt at justere gradueringer på stedet.
SIMPLE REGLER PÅ TRACKDAYS
- Gåhastighed i pitområdet og i ryttergården.
- Ingen wheelies, stoppies og burnouts.
- Signaler altid med en løftet flad hånd ved afkørsel, for at signalerer “Clear” ved den pågældende side.
- Forsigtighed, forsigtighed og hensynstagen til de øvrige kørere på banen.
- INGEN overhaling ved gult flag. Kør i pit ved rødt flag.
GODE RÅD OG HINTS
Starten - ud på banen
Du står ved startlinjen, og dit hjerte “racer” afsted. Snart er det afsted! Nu er du nødt til at holde hovedet koldt, kontroller hjelmen er låst! Og “off you go”! Hurtigt ud på banen, vær opmærksom, der kan komme kørere bagfra. Vig derfor væk fra den ideelle linje for at undgå en evt. farlig situation.
Er dækkene varme?
Hvis du ikke har dækvarmere, så betyder det at dækket skal varmes op, dette tager typisk to runder. HUSK, det kræver friktion for at varme dækkene. Kun gennem hård nedbremsning, nedlægning i svingene og acceleration opnås ønskede driftstemperatur. Dækvarmere kan være en god investering, forvarmede dæk er ikke blot sikrere, men slides heller ikke så hurtigt.
Kør DIN linje
Til at starte med vil du nok være usikker og ikke ønsker at være i vejen for andre. Hvis du opdager, at du er ved at blive overhalet, så må du ikke ændre din linje. Den anden kører bærer ansvaret for, hvor og hvornår der er plads til at overhale. Det er yderst farligt at forlade sin linje. Bliv på din linje og undgå at orienterer dig bagud nogensinde, det er den eneste sikre måde. Dette er også grunden til, at spejlene afmonteres.
Styrt og afkørsler
Er du kørt af banen og undgået at styrte kan du køre på banen igen. Her er det vigtigt at du orienterer dig grundigt inden du kører ind på banen, således at du ikke generer andre kørere. PAS PÅ, der kan være jord/græsrester på dækkene som kan medføre nedsat vejgreb.
Er du styrtet uden at komme til skade og kan rejse dig, skal du hurtigst mulig væk fra banen for at undgå påkørsel. Kan du ikke rejse dig skal du blive liggende og officials vil tage sig af dig.
2 gode råd:
Tæl til 10 inden du rejser dig ved styrt, derved er du sikker på du ligger stille og ikke fortsat glider da dette kan være svært at bedømme og samtidig får du lejlighed til at mærke efter om du er kommet til skade inden du bevæger dig yderligere.
Er en kammerat styrtet må du under ingen omstændigheder stoppe på banen, det kan medfører flere uheld!
Ud-på-siden kørsel
Det er ikke uden god grund at hænge på siden af MC´en rundt i kurven. Ud-på-sidenkørsel skaber et lavere tyngdepunkt, cyklen kræver mindre hældning og dermed giver højere sving hastigheder og overskud. Plus det giver meget bedre fornemmelse for hældningen. Hvordan gør man det? I alt sin enkelthed: Sæt dig ned, før nedbremsning med kun én balde på sædet. I et venstresving, den venstre balle til venstre og omvendt. Knæ udstragt og “rid” på kurven. På et tidspunkt, vil du føle en blid strøg af knæet på asfalten. Dette er ikke grænsen – der er stadig meget mere at give af. Det er vigtigt igennem hele kurven at kigge så langt frem på banen som muligt. Find din egen stil eller efterlign andre til du finder teknikken.
MC´en er en pencel - banen dit lærred
Tag det roligt. Kør afslappet og øg dit tempo langsomt. Først når du er et med din maskine, føler dig tryg og afslappet vil du nå “målet”. Oplever du din hånd falder i søvn og du er øm i hele kroppen, er du nok for anspændt. Prøv at slappe af! Forestil dig at gashåndtaget og bremsen er bløde pendsler og banen er dit lærred. Og øg gradvist dit tempe i takt med at du føler dig tryg.
Udkørsel fra banen
Hold dig så tæt på kanten af banen som muligt ved indkørsel til pitten. Derved kan du ikke komme til at klippe en anden kører, ræk hånden ud med flad håndflade mod udkørslen. Så snart du er fri af selve banen kan du deaccelererer, HUSK ikke er slippe gassen for tidligt! Her er det en god ide at orrienterer sig bagud, inden du nedbremser. Der kan være kørerer bag dig.
ROAD RACING A-Z
VIDSTE DU DET?
Kør DIN linje
Til at starte med vil du nok være usikker og ikke ønsker at være i vejen for andre. Hvis du opdager, at du er ved at blive overhalet, så må du ikke ændre din linje. Den anden kører bærer ansvaret for, hvor og hvornår der er plads til at overhale. Det er yderst farligt at forlade sin linje. Bliv på din linje og undgå at orienterer dig bagud nogensinde, det er den eneste sikre måde. Dette er også grunden til, at spejlene afmonteres.