BEKLÆDNING
Sikkerheden er vigtig
Det kræver ikke det store beklædningsudstyr for at komme i gang. Passer du på dig selv i trafikken når du kører på MC til daglig, bør du have alt det nødvendige udstyr i forvejen. Herunder har vi vist hvad du som minimum skal have på (Need to have). Og husk at man aldrig kan få for meget sikkerhedsudstyr.
![begynder-forfra](https://www.trackdayguiden.dk/wp-content/uploads/2021/06/begynder-forfra.jpg)
![begynder-venstre](https://www.trackdayguiden.dk/wp-content/uploads/2021/06/begynder-venstre.jpg)
![begynder-ryg](https://www.trackdayguiden.dk/wp-content/uploads/2021/06/begynder-ryg.jpg)
![begynder-hojre](https://www.trackdayguiden.dk/wp-content/uploads/2021/06/begynder-hojre.jpg)
Hjelm
Du skal bruge en EU sikkerhedsgodkendt hjelm (CE mærket), uden skader. Det skal være en integral/fullface hjelm, dog tillader nogle arrangører kørsel med clip-op hjelme til kurser og i begynder grupper.
I hurtige klasser kan være krav om at hjelmens hagerem skal være af “dobbelt D-typen”.
Undertøj
Du bestemmer selvfølgelig selv hvad du vil have på, men vi vil anbefale at tage svedtransporterende undertøj på. Det gør det langt nemmere at komme ud af lædertøjet når du har det varmt og sveder. Det kan være fysisk hårdt at kører på bane, især i starten har man ekstra tendens til at spænde, så vær forberedt på ømme muskler.
Jakke og bukser
Vi vil til enhver tid anbefale lædertøj, dog accepterer nogle arrangører textil til kurser. Spørg den enkelte arrangør, hvis du ikke har lædertøj. Buks og jakke skal kunne lynes sammen, af sikkerhedmæssige grunde. OBS nogle arrangører kan kræve at du kører med heldragt.
Rygskjold
CE godkendt rygskjold er en meget vigtig ting. Har du rygskjold i jakken, så tag det ud, for du skal bruges et separat rygskjold, som beskytter fra halebenet og hele vejen op ad rygsøjlen. Sørg for at justere det efter de første par omgange, så det sidder godt og ikke generer dig i nakken.
Knæ-sliders
Knæ-sliders vil du med 99% sikkerhed ikke få brug for på din første trackdaytur.
Handsker
Benyt altid læderhandsker og gerne nogle som du har brugt et stykke tid. De sidder langt bedre på din hånd og vil give dig en bedre føling med maskinen.
Støvler
Du skal benytte CE godkendte MC støvler, da de yder ekstra beskyttelse for anklen. Pris og kvalitet hænger i høj grad sammen på MC støvler. Støvlerne skal som minimum yde beskyttelse på tåspidser, ankel og hæl.
Er du typen der ikke går ned på udstyr ?
Kan du godt lide at forkæle dig selv kan du finde inspiration på listen herunder. Det kan være lidt i overkanten til almindelig kørsel på vej og ikke et krav til banen, men det kan være Nice to have.
![erfaren-forfra](https://www.trackdayguiden.dk/wp-content/uploads/2021/06/erfaren-forfra.jpg)
![erfaren-venstre](https://www.trackdayguiden.dk/wp-content/uploads/2021/06/erfaren-venstre.jpg)
![erfaren-ryg](https://www.trackdayguiden.dk/wp-content/uploads/2021/06/erfaren-ryg.jpg)
![erfaren-hojre](https://www.trackdayguiden.dk/wp-content/uploads/2021/06/erfaren-hojre.jpg)
Hjelm
Mørkt visir kan være rart at have på hvis solen skinner. Alternativt kan man få et Pin lock visir med farve, som vil have samme effekt. Et Pin lock visir er et ”ekstra” visir, som sættes på indersiden af visiret, som derved også forhindrer dug. Det er dog ikke alle hjelme som kan få det påsat. Ørepropper kan med fordel også benyttes. De skåner dine ører på en lang dag.
Undertøj
Man kan med fordel benytte en ”heldragt” i svedtransporterende materiale. På den måde undgår du at skille på midten.
Læder heldragt
Har du en læder heldragt, er du godt med på udstyrssiden. Den er stort set umulig at gå rundt i, men dens ofte figursyede racerfacon passer perfekt når du sidder på maskinen og yder optimal sikkerhed.
Rygskjold
At kombinere rygskjoldet med et brystskjold er en ekstra sikkerhedsforanstaltning, som mange ikke er opmæksom på. Det vil kunne yde en rigtig god beskyttelse for din brystkasse i tilfælde af styrt.
Knæ-sliders
Alle heldragter er forberedt til at sætte knæ-sliders på, da en heldragt typisk er lavet til banebrug. Har du bukser som er forberedt til knæpuder, kan du godt sætte nogle på. Det ser rigtig raceragtigt ud i pitten, men hvis man kommer ind efter en banetur uden skrammer på knæpuderne, er det måske knap så sejt !. Læs mere om hvordan du får brugt dine knæ-sliders under Gode råd / Ud-på-siden-kørsel.
Handsker
Læderhandsker fås i mange prisklasser med forskellige sikkerhedsforanstaltninger. Handsker med beskyttelse på dine knoer og led kan være en god investering. TIPS! Lillefingeren er altid en udsat finger ved styrt, så kan du finde en handske hvor lillefingeren er syet sammen med ringfingeren bliver den bedre beskyttet. Alternativt kan du jo selv sy dem sammen.
Støvler
Mc støvler kan på mange måder godt sammenlignes med en skistøvle. Jo mere du betaler for støvler, jo bedre støtte, stabilitet og sikkerhed får du. De dyrere støvler giver ofte også en bedre luftgennem-strømning, hvilket kan være rigtig rart på en varm dag.
ROAD RACING A-Z
LÆDER VS. TEXTIL
Der er fordele og ulemper med begge dele, når man bruger det til almindelig kørsel på landevej. Der kan måske være bedre komfort i textil, men det har ikke den store værdi når du kører på bane. Tværtimod, vil den den løsere textilbeklædning være til gene for din bevægelse på motorcyklen. TrackdayGuiden anbefaler til enhver tid lædertøj.
VIDSTE DU DET?
![](https://www.trackdayguiden.dk/wp-content/uploads/2021/06/idiallinie-1.jpg)
Ideallinien
Brug hele bredden af banen til at starte med. Du vil hurtigt opdage at du bruger “for meget” af banen, og vil kunne tage den samme kurve med mindre radius og højere hastighed. Øg blot farten så du hele tiden udnytter den fulde bredde af banen.