RYTTERGÅRDEN - Bremser – generelt

På TrackdayGuidens Rookie Camps kan du prøve hele race serien på din egen racer, kig forbi og spørg om vi har DEMO bremseklodser til DIN MC og få hjælp til at skifte dem også.

Er du interesseret i at vide mere om SBS Bremseklodserne?

SBS Racing “Brake Book”

(Online katalog)

GENERELT OM BREMSER

Du bremser kort fortalt din motorcykel ved at dit bremsesystem omdanner den kinetiske energi ( energien fra din bevægelse ), via dine bremseskiven ( friktion ), til varme.
Jo hurtigere varmeudvikling og jo bedre køleegenskaber i bremseskiven, nu mere effektivt et bremsesystem.

Men så enkelt er det dog ikke helt. Jo hurtigere du bevæger dig, des større kinetisk energi oplagres, hvilket nødvendigvis genererer mere varme når denne kraft skal overføres under nedbremsning. Varmegenereringen er direkte eksponentielt med hastighed, dobbelt hastighed = dobbelt varmeudvikling. Denne varme udvikling påvirker alle dele af en bremsesystem, bremsevæsken, bremseklodserne og bremseskiverne.

kilde: http://www.demon-tweeks.co.uk/

Bremseslanger

Bremseslangernes opgave er at levere bremsevæske fra bremsesystemets cylinder, til bremsekaliberne.

Standard bremseslanger er ofte lavet af gummi. Gummibremseslanger kan over tid give sig og derfor levere mindre kraftigt bremsevæsketryk til kaliberne, hvilket resulterer i mindre effektiv nedbremsning. Stål giver sig ikke som gummi gør, og anbefales derfor til især road racing hvor effektiv nedbremsning er alfa & omega.

Bremsevæske

Glycol – baserede bremsevæske ( den mest almindelige til motorcykler ) er hygroskopisk. Dette betyder, at væsken aggressivt vil absorbere fugt.
Så snart forseglingen er brudt på bremsevæskebeholderen, vil væsken begynde at absorbere fugt fra luften. Selv når den er forseglet i dit system vil det fortsætte med at absorbere fugt fra eksempelvis gummitætninger og slanger.
Efterhånden som mere og mere fugt absorberes, sker en ophobning af vand i systemet, og det ændrer egenskaberne af bremsevæskens ydeevne. Alle former for væske er i sin naturlige tilstand ikke mærkbart komprimerbar, men ved høje temperaturer omdannes vand til damp, som lettere kan komprimeres. Dette betyder, at bremsevæsken bliver “forurenet” af fordampet fugt og derved er mindre i stand til at konvertere kraften i trykket. Dette er grunden til, at bremsevæske har meget høje kogepunkter, men når fugt absorberes i væsken falder kogepunkt drastisk.

DOT 4 bremsevæske har eksempelvis et kogepunkt på omkring 230 grader, men når væsken absorberer nok fugt til det punkt, hvor det indeholder blot nogle få procent vand, kan kogepunktet falde til 80 grader C . Det er derfor du skal skifte bremsevæske ofte, mindst en gang årligt i road racing.

DOT 4 vs DOT 5.1
– DOT 5.1 er mere hygroskopisk end DOT 4, og absorberer derfor mere fugt. På grund af dette bør det skiftes oftere.
– DOT 5,1 har dog et højere kogepunkt, hvilket betyder at det kan nå højere temperaturer end DOT 4, før du begynder at opleve nogen bivirkninger.

Kan man blande forskellige typer bremsevæsker?
Ja og nej. Når du skal skifte bremsevæske behøver du ikke at starte med at tømme beholder og slanger først. Du kan sagtens fylde den nye bremsvæske oven i den gamle i takt med at du tømmer væsken ud. Du bør dog altid sørge for at påfylde / udlufte ca 250 ml bremsevæske for at sikre at så meget som muligt af den gamle bliver bliver erstattet med den nye bremsevæske.

ABS

En ABS-bremse forhindrer at hjulet blokerer under nedbremsning. ABS anvender hastighedssensorer på begge hjul til nøjagtigt at bestemme hjulets hastighed, samt sensorer til at bestemme, hvornår et hjul er ved at skride.

Man skal i road racing op på et forholdsvist højt niveau for at gøre gavn af ABS på sin racer, da de færeste oplever udskridninger grundet nedbremsning. DOG er der ingen tvivl om at det er en mærkbar fordel i regnvejr!

Brug af bagbremsen

Vægtoverførsel under deceleration ved brug af bagbremsen vil direkte påvirke hvor effektiv din nedbremsning vil være. Ved aggressiv nedbremsning overføres en overflod af vægt til forhjulet og efterlader meget lidt vægt tilbage på baghjulet. Bagbremsen bliver derved mærkbart mindre effektiv. Netop derfor skal bagbremsen aktiveres lige inden forbremsen, herved bibeholder du en potion vægt på baghjulen og har mere effektiv nedbremsning.

Man skal i road racing op på et forholdsvist højt niveau for at gøre gavn af ABS på sin racer, da de færeste oplever udskridninger grundet nedbremsning. DOG er der ingen tvivl om at det er en mærkbar fordel i regnvejr!