RYTTERGÅRDEN - Bevar kontrol

I SAMARBEJDE MED

BEVAR KONTROLLEN OG UNDGÅ PANIK!

Panik er for en motorcyklist noget af det værste der kan overkomme en på bane. Selv den mest erfarne kører kan reduceres til en nedfrosset neanderthal hvis de lader panik tage over.

Og når en kører fryser på en maskine i høj fart, er det som regel ret så ugunstige betingelser.

I betragtning af arten af denne sport, dets faremomenter og det faktum, at panik er noget der fremprovokeres gennem et naturlig overlevelse instinkt, skal man lede længe efter nogen der er helt fritaget for sådanne situationer.

Derfor er gode råd dyre, og blot at sige “gå ikke i panik” kan være temmelig ubrugelige råd.

Hvad vi kan gøre, er at give dig de nødvendige oplysninger for at minimere risikoen for, at det sker, og forberede dig på hvordan du kan håndtere sådanne begivenheder, hvis de indtræffer.

Først lad os se på, hvad der typisk forårsager panik.

Viden om hvad der tricker panik

Der vil være mange tilfælde i livet, hvor du oplever panik, men ude på banen vil paniksituationer typisk være knyttet til hastighed og uforudsete situationer.

En uforudseelig situation, kan være en af to ting. Den første er noget der sker ukarakteristisk, at du ikke forventer fx pludselige og tilsyneladende tilfældige tab af trækkraft, noget på banen, eller en kører foran dig der laver en fejl.

Den anden type af uforudseelig situation kan være det tilfælde, hvor dine færdigheder (normalt de visuelle) svigter dig og dit manglende overblik efterlader dig i en dårlig situation, som foreksempel at køre ind i et sving for hurtigt, hvilket resulterer i at du løber hurtigt tør for asfalt.

Det uforudseete er ikke nødvendigvis hvad der forårsager panik. En bagfra kommende kører kan komme forbi dig med høj fart på langsiden kan overraske dig , men du vil ikke nødvendigvis gå i panik.

Panikken sætter ind, når overraskelse bringer en følelse af forestående undergang, det værende tanker som: “Jeg har kørt af sporet nu” eller “Jeg rammer den olie plet”. En fare kombineret med det korte tidsrum en kører har at handle på, skaber gunstige forhold for panik.

"Jeg kørte for hurtigt"

Som nævnt er den første type af panik relateret til hastighed, som 99% af tiden vil betyde for meget af det.

Måske glipper en hård opbremsning, måske fordi der fortsat er en smule gang i gashåndtaget. Man overvældes af en følelse af, at der er for meget fart på og man ikke kan nå at tage svinget. Som et resultat deraf fokuserer du på ydersiden af banen (på nøjagtige det sted, du ikke ønskede at komme ud), man fryser og ender på det præcise sted, man kigger efter.

I virkeligheden, selvom det er for sent, kører man 20 km/t langsommere end tidligere, hvor man har navigeret svinget uden problemer, men panikken har taget sit greb og losset alt fornuft og logik ud af vinduet.

Kørte du så virkelig for hurtigt?
Det er blevet bevist, at det kun tager få km/t ekstra ved indgangen til et sving for at få følelsen af at have for meget fart på. Helt ned til kun 5 km/t, faktisk.

Her er det vigtigt at vide den kendsgerning, at det blot kræver en lille smule ekstra bremsekraft for at fjerne den ekstra hastighed, der forårsagede panikken.

Håndter uforudseete situationer: Det ligger i øjnene

Det vil overvejende være dine øjne, der får dig ud af disse situationer.

Dit instinkt vil gøre at du fokuserer på de ting, der kan komme til at volde dig skade, hvilket fører til en målrettet og farlig fokusering, så hvad du skal gøre er at kigge hvor du vil hen, ikke hvor du ikke skal hen.

Men at slå sin naturlige reaktion fra er ikke helt let. Det er noget du virkelig er nødt til at øve dig på.

En god ting at huske på, er at du ofte kører langt inden for grænserne af din MC og dæk.

Undgå farlige situation alt i alt

Hvordan lærer man at håndtere sine fejl hensigtmæssigt.

En masse af overstående kan undgås, blot ved at træffe gode beslutninger.

En fejl i din teknik kan være skyld i at du kommer ud for en “panik” situation, blot fordi du ikke vidste bedre, men ofte opstår disse blot gennem dårlig beslutningstagning.

Har du virkelig brug for at overhale alle fem ryttere foran dig på en gang inden næste sving? Eller prøver du at banke 10 sekunder af din omgangstid ved at skubbe dig alt for langt forbi dine grænser?

Du kan hvis du vil, men du skal ikke blive overrasket, hvis du ender i flere uheldige situationer end de fleste andre kørere gør.

Blot ved at lære om god teknik og ideallinier, og derefter implementere denne viden med et fornuftig hoved, vil du være i stand til at skære et stort antal af fejl væk.

EN ARTIKEL I SAMARBEJDE MED