RYTTERGÅRDEN - Ræs Linien

I SAMARBEJDE MED

IDEALLINIEN

Hvis du er forholdsvis ny på trackdays, har du måske ikke nogen viden om, hvad ideallinien er. Du har måske endda deltaget i trackdays nogle gange, men har ikke fået styr på den endnu, og hvordan det hjælper os. I denne artikel vil du læse det grundlæggende i en ideallinie, og præcis, hvad du forsøger at opnå med den.

Hvad er ideallinien?

Helt elementært, ideallinie er dit forsøg på at skabe den størst mulige radius, når du rejser fra et punkt, gennem et sving og ud til din udgangspunkt. Hvilket jo virker ret ligetil, men lad os se på, hvorfor vi gør det.

Ser man på diagrammet, er der beskrevet tre mulige liner gennem denne 90 graders højre sving. Lad os se på, hvordan linerne er forskellige.

“Tight Line”

Den skarpe linie ser du nærmest hjørnet på indersiden af banen med den hensigt at blive på indersiden hele hjørnet. Fordi indersiden af svinget har mindre radius, er vi nødt til at dreje sparpere for at blive på indersiden af sporet, hvilket også betyder, at vi er nødt til at skærer en masse af den potentielle svinghastighed for at stoppe os selv i at skyde over i den anden side af banen ved exit fra svinget.

“Wide Line”

Kørerstilen begynder at blive lidt hurtigere på en bred linie. Ved at blive på ydersiden af banen hele svinget igennem kan vi holde mere hastighed i svinget, fordi radius af svinget er noget større end den skarpe linie. Hvilket umiddelbart virker fornuftigt, men fordi vi reelt tager den lange vej rundt vil den ekstra hastighed ikke gøre en massiv forskel tidsmæssigt, netop fordi vi nødt til at kører en større afstand til at fuldføre svinget.

“Racing Linje” aka ideallinie

Denne linie gennem et sving er en kombination af begge de foregående linier. Det handler om at starte på ydersiden af sporet, kører mod indersiden af svinget, og så naturligvis tilbage til ydersiden for at skaber den størst mulige radius i svinget, hvilket betyder endnu højere opnåelige hastigheder.

Med ideallinien forsøger du at rette hjørnet så meget som det er muligt, og dermed lave en fladere bue. En fladere bue betyder, at du ikke behøver at dreje så skarpt, som derfor betyder, at du kan bære holde højere fart ind i og gennem svinget.

Resume

Det er ret simpelt, man kan kører hurtigere i en lige linie, end man kan, når man drejer, så ved hjælp af ideallinie gennem et sving, gør man linien så lige som muligt for at maksimere svinghastighed.

EN ARTIKEL I SAMARBEJDE MED