RYTTERGÅRDEN - Tandhjul – generelt

BRIDGESTONE BANEDÆK

TrackdayGuiden afprøvede i 2015 3 typer Bridgestone banedæk på trackdays. Se resultatet her

GENERELT OM TANDHJUL

Tandhjul er for det meste fremstillet af stål for at øge deres levetid, aluminium på bageste tandhjul er dog foretrukket til ræs, da alu er lettere, dog har alu den ulempe at det slides hurtigere end stål. Den forreste kædehjul er meget mindre end det bagerste og har mellem 10 og 18 tænder. Det bageste kædehjul, kan have mellem 28 og 64 tænder.

Forholdet mellem forskellen i størrelse mellem forreste og bageste kædehjul kan bestemme nogle aspekter af motorcyklen ydeevne.

Kontrol af tandhjuls slid

Kæden passerer over tandhjulene flere tusinde gange i minuttet, og tærer langsomt på tænderne. Hvis tænderne på et tandhjul, er blevet spidsere eller ” kroget ‘ på toppen, skal de udskiftes.

 

Gearing

Gear op eller ned

Gearing op, ved større fortandhjul og/eller mindre bagtandhjul, mindsker udvekslingsforhold og reducerer acceleration og monent, men øger topfarten.

Gearing ned, ved mindre fortandhjul og/eller større bagtandhjul, øger udvekslingsforhold og tilføjer mere acceleration og moment på bekostning af topfart.

Hvad er udvekslingsforhold/gearing ?

Udvekslingsforholdet, også kaldet gearing, kan regnes ud ved at dividere antallet af tænder på bagtandhjul med antallet af tænder på fortandhjulet. Resultatet er gearingsforholdet, eller sagt mere enkelt, hvor mange gange fortandhjulet skal dreje for at dreje baghjulet en hel omgang. Et højere tal er lig med flere omgange på fortandhjulet og lavere gearing, mens et mindre tal er lig med højere gearing. Lavere gearing betyder at motorens omdrejningstal vil være højere for at ramme den samme hastighed, og højere gearing lader motoren arbejde langsommere på bekostning af acceleration.

Ændre for eller bag tandhjul

Frem for at nøjes med en tand mindre fortandhjul, er det bedre at skifte bagtandhjulet med en tre- til fire – tænder og en ny, et-del længere kæde ( brug ikke to master del ). Små fortandhjul slider mere på kæden og øger slidet.

Du kan skåne din kobling

Med en lavere gearing, arbejder motoren mere frit og medføre mindre slid på koblingen.

Ændre gearing og ændre køreegenskaber

Gearene i din gearkasse er en drejningsmoment multiplikatorer, men den endelige gearing mellem motoren og bageste kædehjul har også en effekt på gearingen. Ændring af udvekslingsforholdet/gearingen er en af de nemmeste måder at ændre fornemmelsen, acceleration og tophastighed på din cykel.
Sænkning at gearing med én tand mindre i front og to tænder mere på bageste ( -1 / + 2 ) tandhjul gør en kæmpe forskel på, hvordan cyklen accelererer.

MEN din MC får ikke flere kræfter, tvært i mod. SuperStreetBike.com har testet en GSXR1000 K8 med 3 forskellige gearinger / Setup. Standard, -1/+2 og -1/+5. Testen viste et tab på 5hk ved største nedgearing (-1/+5), dog viste testen også at en nedgearing afføder mere moment og øget acceleration ved lave omdrejninger.

Link til artikel