RYTTERGÅRDEN - Læderdragt

TrackdayGuiden anbefaler

Skræddersyet læderdragter

TrackdayGuidens instruktører har de seneste år udelukkede kørt med skræddersyet læderdragter. Grundet pasform og designfrihed, uden at gå på kompromis med kvalitet, anbefaler vi at man vælger en skræddersyet læderdragt til ræs.

OBS: Østrig (EU)

SIKKERHED - LÆDERDRAGT

En læderdragt er en nødvendig investering for dem, der gerne vil køre ræs på mere end et "begynder" niveau.

Der er mange faktore der generelt påvirker pris og kvaliteten, standard, skræddersyet, kvaliteten af læderet, polstring og beskyttelse, inder linning og aftagelighed, lædertykkelse, dragtens vægt, ventilation og perforation, mængden af stødpuder, forstærkninger, type og mængde af syninger, med eller uden pukkel, stretch materialet, designvalgfrihed mm.

LÆDER

Helt grundliggende er læder, uanset koskind eller kænguru, altid mere beskyttende end nogen form for tekstil (stof). Kvalitets læder vil typisk være tyndere og blødere, og derfor lettere og mere behageligt for køreren, end tungt læder. Tynd, blødt læder, såsom kænguro, tager mindre tid at gå til og sætte sig rigtigt end tungt læder. Ulempen er dog at tynd læder, også betyder et tyndere slidlag.

Ko

Kolæder er det traditionelle ‘go-to’-materiale til motorcyklister. Ko er 1.3-1.4mm tyk og vejer typisk 35% mere end traditionel tekstil MC tøj. Selvom det ofte ikke er så praktisk eller tilpasningsdygtigt som tekstiler, er læder stadig førende inden for slidstyrke og er med den rette pleje ekstremt holdbart.

Læderbeklædning skal sidde så stramt som muligt for at holde beskytterne på plads. Med slid ‘bryder lædertøj ind’ og former sig efter kroppen. 

Kænguro

Kængurulæder er lettere, stærkere og mere fleksibelt end kolæder.

Kængurulæder er langt mere slidstærkt end kolæder, hertil meget tyndere, helt ned til en millimeter tyk. Det skyldes, at kænguruer i modsætning til køer kun sveder gennem halen, og derfor er der ingen porer i huden. Kængurulæder er lettere og give mere ’feel’. Kængurulæder er modstandsdygtig over for fugt og derfor er mindre tilbøjelig til at miste sin form eller blive nedbrydt over tid.

Rokke

Det mest slidstærke læder på markedet, Rokke er bøjeligt nok til at blive brugt til fremstilling af handsker og særlige slidområder på læderdragter. I sammenligning med  kængurulæder har rokke 5 gange højere slidstyrke!

Behandling

Mulighederen for farve og mønster er så godt som uendelige, dog kan typen inddeles i 3 katagorier:

Gennemfarvet, hvor læderet er gennemfarvet. Farven holder længere og kan shines op efter evt. styrt

Printet, valgfrie mønstre og specialfarver kan printes. Printet læder er mindre modstandsdygtig overfor slid og kan ikke shines op.

Perifieret, er ventilationshuller i læderet. Des større huller læderet er perifieret med, des mere ventilation.

BESKYTTELSE

Er uheldet ude, beskytter læder først og fremmest mod den slagkraft, der ellers ville skrabe din egen hud af. Indlagte stødpuder i dragten sørger dernæst for at absorbere så meget af slagkraften som muligt. Denne armering er den del af dragten, der er designet til at beskytte kørerens krop fra hårde stød mod jorden, og/eller andre genstande.

Der findes 2 niveauer for denne type beskyttelse. Level 1 og Level 2 (kaldes også CE1 og CE2). Level 1 er minimumskrav, Level 2 er som udgangspunkt et krav v. rygskjold.Hvilke “Level” stødpuderne er i fremgår på stødpuderne.

Level 1 Den maksimale overførte kraft skal være under 18 kN, og ingen enkeltværdi må overstige 24 kN
Level 2 Den maksimale overførte kraft skal være under 9 kN, og ingen enkeltværdi må overstige 12 kN

Beskyttelseszoner kan være følgende:

  • Skuldre
  • Albuer
  • Rygrad
  • Haleben
  • Hofter
  • Knæ
  • Skinneben
  • Bryst
  • Lår

DESIGN

Helt grundliggende er læder, uanset koskind eller kænguru, altid mere beskyttende end nogen form for tekstil (stof). Kvalitets læder vil typisk være tyndere og blødere, og derfor lettere og mere behageligt for køreren, end tungt læder. Tynd, blødt læder, såsom kænguro, tager mindre tid at gå til og sætte sig rigtigt end tungt læder. Ulempen er dog at tynd læder, også betyder et tyndere slidlag.

Mulighederen for designvalg, kan typen inddeles i 3 katagorier:

 

Patchwork, er når læder bliver syet direkte oven på grunddragten for derved at skabe mønster i dragten. Der tilføjes et ekstra slidlag læder. Ulempen er at der kommer en kant ved sammensygning hvor friktionen er højere og chancen for afrivning større.
 
Manuel print, er skabelonbaseret og kan bruges til simple mønstre og tekst, kan laves både blank og mat.
 
 
 
 
Digital print, muliggøre alt, også billeder. Holder bedre end manuelt print og er en dyrere løsning. Kun matte farver er muligt.

 

 

Heldragt eller 2-delt dragt Valg af heldragt eller 2-delt dragt. Heldragter giver den bedste beskyttelse af de to typer, på grund af det faktum, at der er færre sømme, der kan blive udsat for rivning under styrt. En to delt dragt er lidt mere alsidigt, da man så kan vælge at bruge overdelen/jakken alene på landevejen.

SKRÆDDERSYET

Vælger du en skræddersyet dragt er designmulighederne meget åbne, man kan selv lege designer og kombinerer ens ynglingsfarver, og pryde dragten med ens nummer og foretrukne logoer eksempelvis, det vil dog også typisk være muligt at ønske en bestemt stil og lade leverandøren tage sig af det kreative og komme med forslag til farvesammensætning og design.

Typisk skal der tages mellem 20 og 40 mål til en skræddersyet dragt. Ikke 2 personer er ens, man kan være både lav og tund eller lav og kraftig, eller omvendt og derfor har mange svært ved at finde den rette størrelse. For denne katagori især, er en skræddersyet dragt anbefalesværdig.

Nogle udbydere af skræddersyet dragter tilbyder at stå for måltagning, hos andre skal man selv stå for at udfylde et tilsendt skema og håbe man selv evner denne del af opgaven.

AFPRØVET SKRÆDDERSYET DRAGTER

Vinvo Racing, Gumpert Racing Gear & Visage Moto

Grunden for vores valg af skræddersyet læderdragt
var primært designfriheden, her ud over at dragten generelt imødekom vores krav til kvalitetsparametrene og vigtigst af alt at den var skræddersyet.

Måltagning – Vinvo Racing Foregik meget smertefrit. man går tilsendt +30 billeder af måltagning, som man skal gentage (med en hjælpende hånd), egne billeder sendes til Vinvo, som reagerer hvis der er mål der ikke er taget rigtigt. et fungere rigtig fint og dragterne passede lige så fint som var målene taget LIVE!

Måltagning – Gumpert Racing Gear Her kunne vi vælge at få leverandøren tage målene, hvilke vi valgte. Dette resulterede i at de 2 dragter vi bestilte sad lige i skabet fra start. Som var de skræddersyet.

Måltagning – Visage Moto. Hos Visage Moto er dragterne, 7 stk., bestilt ud fra hjemmetaget mål. De 3 fik vi taget mål til hos en syerske og de øvrige blev taget at kone/kæreste. Resultatet var at nogle få af målene har været lidt “nærrige”, blandt andet har målet på overkroppen drillet et par stykker, DOG ikke mere end at alle dragter over en kam havde en bedre “fit” end tidligere standardstørrelse fra hylde.

Kvalitet. Kvaliteten i de 3 afprøvede mærker er meget ensartet. Vi har erfaring med indtil flere styrt med forskellige slags. Holdbarheden er fuldt på linie med hvad vi har af erfaring med mærkevare dragter, hvis ikke bedre. Ingen syninger er gået, vi har ikke oplevet gennemtærring af læderet ved glidning, og støttepuderne har tjent deres formål og forhindret skader.

TrackdayGuiden anbefaler at man forkæler sig selv med en skræddersyet læderdragt.

Her lidt detaljer med muligheder på en skræddersyet dragt

Albuesliders – bare fordi!

Hård plast + ventilation til knæ

Hård plast + ventilation til skuldre

DK manuelt print m. skygge

Lynlås der “låser”

Tank”Grip” på dragten = SMART

Mulighed for 2 lynlås model

Pukkel med digital print

Hvem sagde kænguro?

GENERELT OM STANDARDDRAGTER

Tekstil Vs. læder
Tekstil motorcykel tøj er let og derfor behagelig, let at komme ind og ud af og ånder godt, men der er en grund til at ingen pro- eller amatørkørere i dag bruger tekstil til ræs. Tekstildragter beskytter ikke kørerne godt sammenlignet med læder i et styrt.

Værd at vide om størrelse


Afhængig af din højde, vægt, komfort præferencer, etc, kan dine behov variere. Desuden, hvis du ikke er af gennemsnitlige kropstype, kan du få brug for en større dragt for at kompensere for højde eller drøjde. Dette kan også være den eneste mulighed for dem, der har tilføjet et par kg omkring midten så at sige. Valg af størrelse vil altid være et kompromis. Det er ikke anderledes end at gå ind i den lokale tøjbutik og købe et jakkesæt fra hylden.

Kort fortalt, den der passer bedst, er den, der sidder stramt, men ikke ubehageligt. Du bør være i stand til at krybe sammen i en rytter position og ikke føle at dragten overdrevent strammer omkring dig. Den skal sidde tæt da den vil give/strække op til en halv størrelse efter kort tids brug.

Fordi en læderdragt er mange kg ren læder og rustning, kan den for første gangs brugere føles “forkert”. Den kan føles klodset og meget stiv i det. Det kan næsten føles begrænsende, altså begrænse dine bevægelser, at have den på. Erfarne kørere er vant til dette, og ligesom dem, vil du nemt finde din skridtlængde, komfort og mobilitet efter brug. Inden længe vil du betragte din læderdragt som et ekstra lag hud.

Vejledende størrelses tabel

StørrelseSize EUSize USABryst (cm)Livet (cm)Hofte (cm)Højde (cm)
XS4838968096178
S50409984101180
M525010488104183
l544410892108185
XL564611296112190
XXL5848116100116193
XXXL6050120104120196

DMU - KRAV TIL LICENSKØRERE

Køren skal bære læderdragt med ekstra læder eller beskyttelse på kontaktsteder, i princippet knæ, albuer, skuldre, hofter etc.

Er dragten 2-delt skal læderet dække lynlåsen. Denne skal kunne lynes med 75 % af hele omkredsen.

Underbeklædning og eller foer må ikke være lavet af syntetiske materialer der kan smelte og skade førerens hud.
Der skal bæres heldækkende underbeklædning, hvis dragten ikke er foret.
Alternative materialer kan benyttes under forudsætning de er kontrolleret af chefen for teknisk kontrol.

Enkelte steder på dragten må dog bestå af andet materiale, som f.eks. under armene, knæhaser osv.

Materialet skal som minimum opfylde reglerne fra FIM Art. 2.11