RYTTERGÅRDEN - Hjelm

RABAT VOUCHER

TrackdayGuiden er i 2021 sponsoreret af Stevens MC Shop og Arai. Det fejre vi med at vores følgere kan få en voucher til et valgfrit visir ved køb af en Araihjelm, værdi kr. 649,-.

Send os blot en mail , eller en besked på facebook

Arai RX-7V er en god og anbefalesværdig hjelm!

SIKKERHED - HJELM

Værd at vide om hjelme

Den rigtige hjelm kan redde dit liv i løbet af de mest frygtindgydende 5 sekunder, du nogensinde har oplevet. Den forkerte hjelm kan ødelægge dit liv på et splitsekund.

Den ideelle pasform er afgjort af hovedform samt størrelse. Nogle hjelme gør pasformen lettere ved at tilbyde let udskiftelige indvendige puder i forskellige størrelser til at finjustere pasformen.

På trackdays køres i en aggressiv sammenkrøllet stilling. Aerodynamik bliver mere vigtigt, især på de højere hastigheder der køres på bane. Sport- eller racehjelme er konstrueret til at ventilere bedst i race kørestilling. Nogle bruger tilmed en spoiler af aerodynamiske årsager.
Når man kører ræs skal man være total fokuseret på sin mc og banen, og kan derfor ikke have nogen distraktioner i form af ubehag med hjelmen. Hjelmen bør være let, komfortabel, aerodynamisk og stærk, og ventilationen skal være optimal.

Hvilken sikkerheds standarder findes der?
Forskellige standarder fokuserer på forskellige former for virkninger. Nogle fokuserer på gennembrydning af hjelmen, mens andre fokuserer mere på energi absorption.
DOT og SNELL standarderne hører til i den første katagori. Standarden afgøres af test hvor der droppes en spids vægt på siderne, top og hage af hjelmen for at teste hvor meget den kan modstå. Ud over et lille fli eller revne på anslagspunktet, har disse hjelme tendens til at se stort set uskadt ud efter test.
SHARP og ECE standarderne koncentrerer sig mere om at fordele energien ved anslag mod hele hjelmen. Disse hjelme har tendens til at se mere lemlæstede ud efter testen, men det er netop pointen. Hjelmen skal absorberer energi, nedbryde og sprede kraften over hele skallen.

Hvor mange gange kan jeg styrte med min hjelm?
Selv den mindste påvirkning kan have en dramatisk effekt på styrken af en hjelmskal. Selvom slaget/skaden ikke synligt for det blotte øje, kan den godt være nået ind i hjelmens EPS (ekspanderet polystyren) linier i form af hårfine revner eller stress frakturer. EPS liner er det lag der ligger i mellem det indre polstring og den ydre skal og gør det meste af arbejdet med at forhindre energien fra en kollision til at nå dit hoved. Når denne EPS foring beskadiges, er den ikke længere i stand til at sprede energien effektivt fra et sammenstød. Hvis du styrter med din hjelm, bør (skal) du udskifte den. End of story.

OBS: Undgå at låne din hjelm ud til en med større hoved, det kan ødelægge pasformen.

Steven fra Stevens MC Shop forklare her vigtigheden af en god sikker hjelm

DMU - KRAV TIL LICENSKØRERE

Ved enhver form for løb eller træning skal køren bære styrthjelm, som kan beskytte hovedet i tilfælde af uheld.

Kategorier af hjelme:

  • Hjelme af kategori: Integral skal benyttes. Opklappelige hjelme må ikke benyttes.


Hjelmkvalitet:
Hjelme der bruges i road racing skal være mærket med et af følgende mærker:
• Europe ECE 22-05 ‘P’
• Japan JIS T 8133 : 2007
• USA SNELL M 2010

DMU kan for specifikke hjelmtyper – der måtte være godkendt efter en af ovenstående standarder fastsætte, at disse ikke må benyttes inden for en eller flere løbsgrene.

Beskyttelsesbriller og visir:

  • Det er påbudt at benytte briller eller visir af brudsikkert og splintfrit materiale.
  • Visir må ikke udgøre en fast del af hjelmen, og skal kunne åbnes, visir eller briller skal til enhver tid være tætsluttende under kørsel.


Bemaling af hjelm:

  • Det er forbudt at forsyne hjelme med bemaling, lakering eller påklæbet mærkater ud over de af fabrikanten monterede mærker.


Hjelm pasnings test:

  • Check at det er den rigtige størrelse på hjelmen ved at måle omkredsen af hovedet.
  • Check at hjelmen ikke kan drejes til siderne.
  • Hageremmen skal være lukket under kørsel.
  • Med hoved fremad, forsøg da på at løfte bagsiden af hjelmen op, for at sikre at den ikke kan komme af den vej.
  • Check muligheden for at kunne se klart over skulderne.
  • Vær sikker på at der ikke er noget der påvirker dit åndedræt i hjelmen og tildæk aldrig næse eller mund.
  • Bær aldrig halstørklæde eller lign, der forhindre at der kan komme luft ind i hjelmen. Sæt aldrig halstørklæde eller lign. fast under hageremmen.
  • Vær sikker på at du kan åbne visiret med en hånd, med handske på.
  • Vær sikker på at hjelmen er designet så den beskytter din nakke.
  • Vælg altid den bedste hjelm du har råd til indenfor specifikationskravene.