RYTTERGÅRDEN - Transport & Trailer

Trailerregler

Inden du kører afsted med trailer bag vognen skal du være opmærksom på hvor meget du må trække, og hvad du må køre med.

Har du et trailerkørekort (B/E), er du dækket ind langt hen af vejen. Der er dog stadig nogle ting du skal være opmærksom på, så som transport af benzin til din MC og vægten på dit vogntog.

Kørekort udstedt før 1.maj 2009

Har du fået dit almindelige kørekort inden 1. maj 2009 kan du lovligt vælge bilens største påhængsvægt ifølge bilens registreringsattest som anhængerens totalvægt, istedet for din trailers totalvægt. Dette giver dig muligheden for at holde dig ingen for vægtgrænsen for almindeligt kørekort hvis eksempelvis bilens totalvægt og trailerens totalvægt sammenlagt overstiger de tilladte 3500kg.

Du skal dog være OBS på at denne regel KUN gælder i Danmark.

B+ vs. B/E trailerkort

Med et B+ kørekort må du køre en bil med trailer efter, der har en samlet totalvægt på op til 4.250 kg, også selvom trailerens totalvægt er større end 750 kg.

Med et B/E trailerkørekort må du køre en bil med en trailer efter, der har en totalvægt på op til 7.000 kg.

Hvis du køre til udlandet med din trailer, og IKKE har trailerkort, skal du sørge for at din bils totalvægt + din trailerstotalvægt ikke overstiger 3.500 kg.

Du kan let ændre din trailers totalvægt. Det kræver bare en tur forbi en synshal, hvor det koster et synsbegyr samt ændring af registreringsattesten.

Overholder du de danske regler for kørsel med trailer kan du være ganske roligt i hele EU. De europæiske lande er forpligtede til at følge de danske regler om kørsel med anhænger, når et danske indregistreret vogntog midlertidigt kører i landet. Andre landes myndigheder må derfor ikke kræve, at danskere skal overholde national lovgivning, når det gælder tekniske krav til køretøj.

Kugletryk

Når du kører med din trailer, er det vigtigt at traileren er i god balance. En af de vigtigste faktorer er at traileren har det rigtige tryk ned mod bilens trækkugle – også kaldet kugletrykket. Det rigtige kugletryk er med til at give en rolig og stabil kørsel. Stabiliteten opnås bedt ved:

– at overholde trailerens og bilens vægtgrænser,
– at pakke så den tungeste bagage, motorcyklen, står så tæt over akslen som muligt,
– at traileren har et kugletryk, der ligger mellem 50 og 100 kg.

En generel tommelfingerregel siger; “at har du et kugletryk omkring 75 kg, så går du ikke helt galt i byen”.

Kugletrykket er ret enkelt at finde frem til. Du kan bruge den lavpraktiske løsning med en badevægt og en træklods. Eller ofte 149kr på en kugletryksmåler fra eksempelvis T. Hansen eller Biltema.

Benzinbeholdere i bil/trailer (farlig gods)

Herunder er forudsætninger og betingelser for privatpersoners transport af benzin til trackdays.

– Det farlige gods skal være beregnet til ens personlige eller hjemlige brug herunder til fritids- eller sportsaktiviteter.
TRACKDAYS = Sportsaktivitet

-Det farlige gods skal være emballeret til detailsalg. Det udelukker bl.a. transport i IBC’s, storemballager og tanke. Produktet skal som hovedregel være emballeret i den originale emballage, man som forbruger kan købe i butikkerne.
Dette gælder blandt andet det kemi du har med, såsom bremserens mv.

– Man skal håndtere godset med omtanke og forsigtighed. Emballager skal være egnede (evt. UN-godkendte). Sørg også for, at godset under transporten er surret ordentlig fast eller placeret, så det ikke vælter eller forskubber sig. Der må ikke kunne ske udslip af indholdet under normale transportforhold.
VIGTIGT = Benzindunke mv. SKAL fastspændes ordentligt!

– Der må i reservedunke (genopfyldelige beholdere) højst transporteres 240 liter brandfarlige væsker fordelt med højst 60 liter pr. dunk.
Så du kan roligt tage alt den benzin med hjemmefra, som du skal bruge på din trackday.