RYTTERGÅRDEN - HINTS

INDHOLD I RYTTERGÅRDEN

Her vil alt nyt der kommer på TrackdayGuiden blive vist. Indholdet skabes af frivillige kræfter, som via deres bidrag ønsker at medvirke til at udbrede kendskabet og lysten til Trackdays. Er du en ildsjæl der ønsker at bidrage med indhold og derved ønsker at gøre en forskel, så KLIK HER.

ØNSKER DU OMTALE?

Kørsel til banen

Hvis det er muligt, skal du ikke rejse på MC, i så fald skal du med offentlig transport efter et styrt. Så kør i en varevogn eller bil med trailer. Det gør hele turen til og fra banen, samt opholdet meget mere behageligt.

Instruktører

Næsten alle udbydere tilbyder træning med instruktører. Instruktører underviser i Ideal Line, kørsel, nedbremsning osv. Før og efter et “pas” er der normalt et lille møde, hvor du kan stille spørgsmål.

Gruppe klassificering

For at præstationsniveauet på banen ikke er alt for forskellige, deles deltagere ind i grupper. Normalt 3 – 4 grupper, der skiftevis kører 15-20 minutter. Vær ærlig overfor dig selv og udbydere om dine evner.

Starten - ud på banen

Du står ved startlinjen, og dit hjerte “racer” afsted. Snart er det afsted! Nu er du nødt til at holde hovedet koldt, kontroller hjelmen er låst! Og “off you go”! Hurtigt ud på banen, vær opmærksom, der kan komme kørere bagfra. Vig derfor væk fra den ideelle linje for at undgå en evt. farlig situation.

Er dækkene varme?

Hvis du ikke har dækvarmere, så betyder det at dækket skal varmes op, dette tager typisk to runder. HUSK, det kræver friktion for at varme dækkene. Kun gennem hård nedbremsning, nedlægning i svingene og acceleration opnås ønskede driftstemperatur. Dækvarmere kan være en god investering, forvarmede dæk er ikke blot sikrere, men slides heller ikke så hurtigt.

Kør DIN linje

Til at starte med vil du nok være usikker og ikke ønsker at være i vejen for andre. Hvis du opdager, at du er ved at blive overhalet, så må du ikke ændre din linje. Den anden kører bærer ansvaret for, hvor og hvornår der er plads til at overhale. Det er yderst farligt at forlade sin linje. Bliv på din linje og undgå at orienterer dig bagud nogensinde, det er den eneste sikre måde. Dette er også grunden til, at spejlene afmonteres.

Nedbremsning

Husk dine nedbremsnings-punkter og forsøg at nedbremse senere omgang for omgang. Brems hårdt og kontant, ingen lange bløde nedbremsninger. Slip altid bremsen før du påbegynder et sving, og rør den ikke igennem svinget.

Tidlig acceleration

Giv så tidligt gas som muligt i et sving, kæden skal være stram under hele kurven, det giver dig kontrol, og stabiletet. Ingen ryk! dette fører til ustabilitet i motorcyklen. Åben gassen støt og accelerer så hurtigt som muligt og du vil føle du bliver skudt ud af kurven.

Idiallinien

Brug hele bredden af banen til at starte med. Du vil hurtigt opdage at du bruger “for meget” af banen, og vil kunne tage den samme kurve med mindre radius og højere hastighed. Så øg blot farten så du hele tiden udnytter den fulde bredde af banen.

Styrt og afkørsler

Er du kørt af banen og undgået at styrte kan du køre på banen igen. Her er det vigtigt at du orienterer dig grundigt inden du kører ind på banen, således at du ikke generer andre kørere. PAS PÅ, der kan være jord/græsrester på dækkene som kan medføre nedsat vejgreb.

Er du styrtet uden at komme til skade og kan rejse dig, skal du hurtigst mulig væk fra banen for at undgå påkørsel. Kan du ikke rejse dig skal du blive liggende og officials vil tage sig af dig.

2 gode råd:
Tæl til 10 inden du rejser dig ved styrt, derved er du sikker på du ligger stille og ikke fortsat glider da dette kan være svært at bedømme og samtidig får du lejlighed til at mærke efter om du er kommet til skade inden du bevæger dig yderligere.
Er en kammerat styrtet må du under ingen omstændigheder stoppe på banen, det kan medfører flere uheld!

Ud-på-siden kørsel

Det er ikke uden god grund at hænge på siden af MC´en rundt i kurven. Ud-på-sidenkørsel skaber et lavere tyngdepunkt, cyklen kræver mindre hældning og dermed giver højere sving hastigheder og overskud. Plus det giver meget bedre fornemmelse for hældningen. Hvordan gør man det? I alt sin enkelthed: Sæt dig ned, før nedbremsning med kun én balde på sædet. I et venstresving, den venstre balle til venstre og omvendt. Knæ udstragt og “rid” på kurven. På et tidspunkt, vil du føle en blid strøg af knæet på asfalten. Dette er ikke grænsen – der er stadig meget mere at give af. Det er vigtigt igennem hele kurven at kigge så langt frem på banen som muligt. Find din egen stil eller efterlign andre til du finder teknikken.

MC´en er en pencel - banen dit lærred

Tag det roligt. Kør afslappet og øg dit tempo langsomt. Først når du er et med din maskine, føler dig tryg og afslappet vil du nå “målet”. Oplever du din hånd falder i søvn og du er øm i hele kroppen, er du nok for anspændt. Prøv at slappe af! Forestil dig at gashåndtaget og bremsen er bløde pendsler og banen er dit lærred. Og øg gradvist dit tempe i takt med at du føler dig tryg.

Udkørsel fra banen

Hold dig så tæt på kanten af banen som muligt ved indkørsel til pitten. Derved kan du ikke komme til at klippe en anden kører, ræk hånden ud med flad håndflade mod udkørslen. Så snart du er fri af selve banen kan du deaccelererer, HUSK ikke er slippe gassen for tidligt! Her er det en god ide at orrienterer sig bagud, inden du nedbremser. Der kan være kørerer bag dig.