RYTTERGÅRDEN - Etiquette

I SAMARBEJDE MED

TRACKDAY ETIQUETTE

Der er mere til en trackday end blot at kører rundt og rundt i cirkler. Som nybegynder på en trackday er det værd at tage notits af de uskrevne regler i trackdaysporten, og sikre at dine medryttere og du selv har en god dag. Her er en grundlæggende guide til god trackday etikette, som bør kunne holde dig fri af problemer.

Overhaling

Efterlad masser af plads

Hvis du har planer om at overhale en langsommere rytter, så sørg for du har masser af tid og plads til at gøre det på, så du ikke forstyrre den langsommere rytter ved at flyve forbi.

Der må ikke skæres over

Hvis du har overhalet nogen lige før et sving, skal du ikke gøre en ekstra indsats for at komme tilbage på den ideelle linie, hvis det kan betyde, at du går på tværs af anden overhalede kører. Der er mere end én linie rundt om et hjørne, så tag lidt af farten og vælg en strammere linie igennem kurven.

Stjæl ikke en anden linie

Når du overhaler andre, der er kun lidt langsommere, vil du ofte skulle gøre dette med en senere opbremsning. Hvis dette er tilfældet, skal du sørge for at give dem mulighed for at se dig i god tid, ved at trække op langs siden af den anden kører (gerne en smule foran) i “bremsezonen” og vise klar hensigt om at gå forbi. Duk ikke op på indersiden i sidste øjeblik, især hvis du først viser dig i deres synsfeld, ligesom de er påbegyndt nedlægning. Det kan ende galt.

Være forudsigelig og konsekvent

Din linie

Ingen forventer, at du har de perfekte linjer, men ved konsekvent at holde på en generel kørelinje vil de hurtigere fyre være i stand til at passere mere sikkert, altså hvis de nogenlunde ved, hvor du kommer til at ligge din.

Nedbremsning

Igen, ingen forventer du at være en bremse mester, men forsøg at være sikker og konsekvent med, hvordan og hvor du bremser. Bremser du let frem til et sving, og kraftig til det næste, vil de der følger dig have sværrere ved at læse din kørsel.

Hastighed

Lige som ovenstående er konsekvens nøglen. Du må ikke pludselig beslutter dig for at køle af lidt et lap eller 2 og sænke dit tempo, fordi du har fået nok af dette pas. Hvis du har fået nok så hold din hastighed relativt høj, så der ikke er en større forskel mellem dig og gruppen, og kør i pit, så snart du kan.

Hvis en pludselig opbremsning er uundgåelig på grund af et mekanisk problem eller lignende, så træk væk fra kørelinien og hæve en hånd eller vise en anden “gestus”, så folk kan tydeligt se du har et problem.

Når du skal væk fra banen

Beslut dig i god tid

Træf din besluitning i forvejen, når du ønsker at forlade banen, vil dette give dig tid til at komme ind i den mest bekvemme position for dit exit. Lav ikke en sidste øjebliks beslutning om at forlade banen, bremse og derefter kører på tværs af banen ind i pitten. Hvis nogen ligger an til overhaling, kan det ende galt.

Vig til den rigtige side af banen og lade andre ryttere vide du kører fra ved at hæve en hånd eller sparke din støvle ud til siden. Du må endelig ikke ændre dit mening efter du har startet din exit. At kører tilbage på banen efter du har signalerer exit, vil kun forvirre andre ryttere endnu mere.

Prøv at undgå "roadrage"!

Tvinger nogen dig den forkerte linje på banen med en mindre end ideelt overhale eller får du bare følelsen af at du er “bedre” end den, der netop har overhalet dig, så lad vær med at skubbe forbi dine grænser i forsøget på at hævde dig.

Der er mange grunde til, at nogen kan være hurtigere, såsom bedre dæk, flere heste, bedre affjedring setup og andre kør-hurtigere gadgets. Hold dig inden for dine grænser.

At være realistisk om dine egne evner og din cykels evner vil i høj grad medvirke til at reducere risikoen for et styrt.

Undskyle hvis du laver en fejl

Hvis du utilsigtet forårsage en anden til at ændre deres retning eller hastighed uanset årsagen, vil en simpel undskyldning ofte tage brodden af uheldig situationen. Undskyld for dine fejltagelser og tilgiv andre deres, og alle forbliver glade.

Kør i den rette klasse

Dette er henvendt til hurtigere ryttere der vælger en langsommere gruppe for at være sammen med sine venner. Hvis du kan holde trit med den gruppe, det er fint, men hvis du er typen der bliver kåd og begynde at lave dumme overhaler så øger du risikoen for at presse andre unødigt, eller endnu værre at have en ulykke.

Resume

Gør dit bedste for ikke at påvirke andre ryttere på banen i uheldig retning, og hvis du gør, så sørg for du anerkender dine fejl.

EN ARTIKEL I SAMARBEJDE MED