RYTTERGÅRDEN - Fysisk træning og ræs

Husk at holde dig selv i form og undgå skader.

"Road Racing er en fysisk krævende sport"
Daniel Aagaard

Udviklingen inden for motorsport går stærkt. Banecyklerne bliver fortsat hurtigere og det stiller stadig stigende krav til føreren af motorcyklen.
Den træning du laver uden for banen kan påvirke dine præstationer og oplevelser når du kører baneræs.

I denne artikel får du en grundlæggende guide til hvad du bør overveje i forbindelse med off-track træning til road racing og hvordan du griber det an.

STYRKETRÆNING – HVORFOR?

Styrketræning benyttes som supplement til mange forskellige sportsgrene. Det er der god grund til.

Styrketræning øger din muskelstyrke og udholdenhed. Det styrker dine knogler, muskler og sener. Når du træner med vægte forbedrer du den intermuskulære koordination. Dine muskler bliver simpelthen bedre til at arbejde sammen og du bliver dermed bedre til at kontrollere og reagere når du sidder på din MC. Styrketræning har også en lav forekomst af skader, hvilket er en væsentlig faktor når det ikke er styrketræningen der er vores primære sport.

GØR DIG KLART HVORFOR DU TRÆNER

Træner du for at blive bedre til at køre road racing, eller har du andre mål og ønsker?

For de fleste er road racing en hobby. Derfor kan den sport eller træning man laver ved siden af betyde ligeså meget, eller mere end det gør at køre MC. I dette tilfælde er det ikke afgørende hvad du laver.

Hvis du derimod træner med det primære mål at blive bedre til at køre road racing bør du være mere nøjsom med hvad du laver. Her er det væsentlig at lave aktiviteter med en lav skades risiko, da en skade kan betyde mindre køretid og dermed at man bliver indirekte dårligere til at køre MC. Derfor vil jeg fraråde øvelser eller sportsgrene med en øget skadesrisiko. Det vil ofte være sport med mange usikre udefra kommende elementer som fx fodbold, håndbold, mountainbike, moto cross og lign.

HVOR MEGET SKAL JEG LAVE OG HVORNÅR?

Hvor meget du bør lave afhænger af hvordan din kalender ser ud. Har du lange perioder hvor du ikke kommer ud at køre vil det være din ”off-season” og her vil det give mening at øge intensiteten og frekvensen på din træning. Det er altså her man bygger ”grundformen”. I perioder hvor man kører meget vil man derimod skrue lidt ned for den fysiske træning. Her skal der være fuldt fokus på at køre og den fysiske træning bliver primært vedligehold.

Når man planlægger sin træning giver det også mening at se på hvordan ens hverdag ser ud. Har man travlt på arbejde og måske samtidig har børn der skal passes kan den fysiske træning blive en stressfaktor hvis man lægger for meget ind i kalenderen. Her er det vigtigt at være realistisk omkring hvad man har tid til og lægge en plan ud fra det.

HVAD SKAL JEG SÅ LAVE?

Du bør lave øvelser der bevægelsesmæssigt ”ligner” det du laver når du kører MC. Der vil altid være individuelle forskelle der kan gøre at lige netop du, bør lave nogle bestemte øvelser, men et eksempel på et godt ”overall” træningspas kunne fx være:

Forslag til et "race" træningsprogram

  • Dybe squats – 4 sæt af 8 gentagelser
  • Pull ups – 5 sæt af 5 gentagelser
  • Skrå bænkpres med vægt stang – 3 sæt af 10 gentagelser
  • Seated row – 3 sæt af 10 gentagelser
  • Cardio dag: Romaskine – langdistance roning med en puls på 60-70% af max i 1 time ELLER intervaller af 2 minutter høj intensitet, 2 minutter lav intensitet – 5 omgange. 
Fysisk træning kan gøres langt mere avanceret end ovenstående. Her er det væsentligt at huske på at det mest vigtige er at få lavet noget frem for intet.